کدام نگین انگشتر برای رکاب مناسب تر است؟
عقیق، فیروزه و حدید، کدام یک برترین نگین انگشتر می باشد؟
انواع زیادی نگین انگشتر وجود دارد که در این مقاله به بررسی روایات آن ها می پردازیم.
روایات های مختلف نشان دهنده این است که بهترین آن ها عقیق است.
توصیه ها و روایات بسیاری برای در دست کردن انگشتر برای مردان و زنان وجود دارد.
عقیق، فیروزه، حدید و دُر نجف از برترین نگین انگشتر ها می باشد.
هر یک خواص و برکاتی دارد. انسان می تواند از هر سه آن ها بهره ببرد.
از حضرت صادق (ع) نقل است: ” هر که انگشتری از عقیق داشته باشد، عاقبتش به خیر می شود “.
و نیز (ع) روایت شده: ” هر کس انگشتر فیروزه در دست کند، فقیر نشود “.
از آن حضرت نقل شده که:” در نگاه به انگشتر دُرّ نجف ثواب حج و عمره داده می شود “.
ابو طاهر میگوید : حدیث فضیلت دُرّ نجف را که از حضرت صادق (ع) نقل شد، برای امام حسن عسکری (ع) نقل کردم،
فرمود : ” بلی این حدیث جدم امام صادق(ع) است “. عرض کردم: شما هیچ چیز را بر عقیق سرخ اختیار نمی فرمایید،
فرمود : ” بلی، برای فضیلت بسیاری که در آن وارد شده است.
پدرم به من خبر دارد : اوّلین کسی که انگشتر عقیق در دست کرد، حضرت آدم (ع) بود
و به نگین انگشترش نام های مقدّس پنج تن آل عبا را نقش کرده بود “.
در نقش انگشتر هر یک از : ” لا اله الاّ الله ” ، ” محمّد رسول الله ” ، ” نام های پنج تن آل عبا ” ، ” العزّة لله ” ،
” حسبی الله ” ، ” ماشاء الله لا قوة الا بالله ” بنویسد بهتر است.
ارتباط اسلام و انگشتر
انگشتر حلقه ای است که در یکی از انگشتان قرار میگیرد و معمولاً سنگی قیمتی بر آن جای دارد.
اهل ایمان با علائمی شناخته میشوند. یکی از این آن ها، انگشتر به دست راست کردن است.
امام حسن عسکری علیه السلام میفرماید: نشانه های مؤمن، پنج چیز است : پنجاه و یک رکعت نماز گزاردن،
زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن و جبین را در سجده بر خاک نهادن
و خواندن « بسم الله الرّحمن الرّحیم » با صدای بلند
استفاده از انگشت ، سنّتی است که رسول اکرم به آن اهمیّت میداد و پس از نبی مکرم، امامان معصوم
و پیروان آنان بر انجام دادن این سنت محمدی صلی الله علیه وآله توصیه می کردند.
وقتی رسول خدا دین خویش را به مردم ابلاغ کرد، در اواخر سال ششم هجری به پادشاهان و امپراتوران بزرگ عصر
خود نامه هایی نگاشت و آنان را به پذیرش دین حق دعوت کرد.
سپس برای رسمی ساختن نامه ها دستور داد انگشتری بسازند و نامش را بر آن بنویسند تا بدین وسیله نامه ها را مهر زند.
این انگشتر، که گویا اولین انگشتر پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله بود،
همواره تا آخر عمر مبارک حضرت مورد استفاده قرار میگرفت.
انگشتر علاوه بر ثواب، جهت رسمیّت بخشیدن به نامه ها و مهر کردن آن مورد استفاده قرار میگرفت.
به تدریج این سنت بین حاکمان به نحوی دیگر رایج شد.
برخی از آنان از انگشتر های گرانبها به قصد فخر فروشی و تجمّل استفاده میکردند.
به مرور زمان مهرها از انگشتر جدا شد و نگهداری مهر سلطنتی یکی از پستهای دربار شد.
علما و مراجع تقلید نیز در پاسخ نامه های شیعیان نوشته خود را مهر میزدند و به سبب اهمیّت و ارزش مهر در
حفظ آن میکوشیدند. به تدریج ارزش مهر قانونی شد و برای جاعلان آن، مجازات سنگینی مشخص گردید.
ائمه اطهار علیهم السلام بر این سنت تأکید ورزیده، در مورد جنس، نوع نگین انگشتر آن به تفصیل سخن گفته اند.
امروزه تهاجم فرهنگی دشمنان دین با دگرگون ساختن نوع پوشش و زیور آلات، جامعه را در معرض انحراف قرار داده است.
می بایست سنت و اخلاق ائمه علیهم السلام در پوشش، ترویج گردد.
سنگ های مذهبی
اهمیّت عقیق و فیروزه
یکى از بزرگان شیعه به نام ابومحمّد، قاسم مدائنى میگوید روزى خادم حضرت ابوالحسن، امام هادى علیه السلام به نام
صافى ، براى من حکایت کرد:
در یکى از روزها خواستم به زیارت قبر امام علىّ بن موسى الرّضا صلوات الله علیهما شرفیاب شوم ، نزد مولایم امام هادى
علیه السلام رفتم و از آن حضرت اجازه گرفتم.
امام علیه السلام ضمن دادن اجازه ، فرمود: سعى کن انگشتر عقیق زرد رنگ همراه داشته باشى
که بر یک طرف آن ( ماشاء الله، لا قوّة إ لاّ بالله، استغفر الله ) و بر طرف دیگرش (محمّد، علىّ)
نوشته شده باشد، تا از هر حادثه اى در امان گردى.
و سپس افزود: این انگشتر موجب سلامتى جسم و دین و دنیا خواهد بود.
پس طبق دستور حضرت، انگشترى با همان اوصاف تهیّه کردم و براى خداحافظى نزد آن بزرگوار آمدم ،
وقتى از خدمت آن حضرت مرخّص گشتم و مقدارى راه رفتم، پیامى براى من آمد که برگرد.
هنگامى که بازگشتم، مرا مخاطب قرار داد و فرمود:
اى صافى ! سعى کن انگشتر فیروزه، تهیّه نمائى و همراه خود داشته باشى، چون که در مسیر راه طوس و نیشابور
شیرى درّنده سر راه قافله است و مانع از حرکت افراد مى باشد.
وقتى به آن محلّ رسیدى، جلو برو و آن انگشتر فیروزه را نشان بده
و بگو : مولایم پیام داد: از سر راه زوّار کنار برو، تا بتوانند حرکت نمایند.
سپس در ادامه فرمایش خود افزود: سعى کن نقش انگشتر فیروزه ات بر یک طرف آن الله المَلِک
و بر طرف دیگرش المُلْک لله الواحد القهّار باشد.
پس از آن ، فرمود: نقش نگین انگشتر امیرالمؤمنین امام على علیه السلام چنین بوده است
و خاصیت فیروزه، امنیت و نجات یافتن از درندگان و پیروزى بر دشمن خواهد بود.
صافى گفت : بعد از آن، خداحافظى نموده و به سمت خراسان حرکت کردم
و آنچه را حضرت دستور داده بود، انجام دادم.
و هنگامى که از خراسان مراجعت نمودم، حضور امام علیه السلام شرفیاب شدم و بعضى جریانات را تعریف کردم.
حضرت فرمود: مابقى حوادث را خودت مى گویى یا من بیان کنم؟
عرض کردم شما بفرمائید تا استفاده کنم.
حضرت آمده بودند، وقتى فیروزه را در دست تو دیدند آن را گرفتند و براى مریضى که داشتند بردند و در آب شستند و آبش
را، مریض آشامید و سلامتى خود را باز یافت ، سپس انگشتر فیروزه را برایت برگرداندند و با این که انگشتر در دست
راست تو بود، در دست چپ تو قرار دادند و وقتى از خواب بیدار شدى،
تعجب کردى که چگونه انگشتر از دست راست به دست چپ منتقل شده است.
پس از آن، کنار بالین خود سنگ یاقوتى را یافتى که جنّیان آورده بودند، آن را برداشتى
و اکنون به همراه دارى، آن یاقوت را بردار و به بازار عرضه کن، به هشتاد دینار خواهند خرید.
خادم گوید : آن هدیه جنّیان را به بازار بردم و به همان مبلغى که حضرت فرموده بود، فروختم.
فضیلت انواع نگین انگشتر
بدیهی است آنچه از زبان پیامبران و امامان علیهم السلام در باره فضیلت انگشتر
و نوع نگین انگشتر و نوشته آن نقل شده، بدون عنایت به این اصول، قانع کننده نیست
و چه بسا شبهاتی را بر اذهان مستولی میسازد:
۱ ـ پیغمبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام انگشتر را به قصد زینت و تفاخر و تجمّل به دست نمیکردند.
۲ ـ آن بزرگان انگشتر به دست کردن و دقت در نقش نگین انگشتر از سنتهای مهم و نشانه اهل ایمان میدانستند.
۳ ـ با بررسی و تطبیق تاریخ سیاسی زمان پیغمبر و ائمه علیهم السلام
و ملاحظه کلمات حک شده بر نگین انگشتر آنان، رابطه تنگاتنگ این دو را درمی یابیم.
بدین بیان که پیغمبر بزرگ اسلام و ائمه هدی علیهم السلام در انتخاب نقش نگین برای انگشتر خود
شرایط و اوضاع و احوال حاکم برجامعه و مسلمانان را مورد توجه قرار میدادند.
۴ ـ نقش نگین ائمه علیهم السلام گاه با تغییر اوضاع جامعه دگرگون می شد. حضرت ابی عبدالله علیه السلام
عبارت « انّ الله بالغ امره » و حضرت سجاد علیه السلام جمله « خَزِیَ و شَقِیَ قاتل الحسین » را در نگین برای انگشتر خود نقش کرده
بودند. برخی از امامان علیهم السلام به سبب تغییر اوضاع سیاسی یا اجتماعی، نقش نگین برای انگشتر خود را تعویض میکردند.
چنانکه علی بن ابیطالب علیه السلام در دوران غصب خلافت و پس از آن نگین برای انگشتر با نوشته های متفاوت داشت.
۵ـ امامان علیهم السلام که به نوشته نگین انگشتر خود عنایت داشتند،
در معاشرت یا پاسخ به پرسشهای اصحاب، نوشته نگین برای انگشتر خود را مطرح میکردند
و دوست داشتند اصحاب نیز چنین باشند، حتی آنان در گفتارهای خویش نقش نگین برای انگشتر پدران خود را
به اطلاع شیعیان میرساندند؛ چنانکه برخی از ائمه علیهم السلام درایام خاصی مثل جمعه و اعیاد دیگر،
انگشتر پدرشان را به دست میکردند. شیخ عباس قمی روایت میکند
که حسین بن علی علیهالسلام به فرزندش علی بن حسین علیه السلام وصیت کرده،
انگشترش را در دست او قرار داد و امر امامت را به او وا گذاشت.
آنگاه همین انگشتر به محمدبن علی و سپس به جعفر بن محمد علیهم السلام رسید.
نقش خاتم خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله
رسول گرامی اسلام پس از سالها تلاش و بردباری فراوان توانست ندای توحید را در شبه جزیره عربستان همگانی سازد.
رسالت آن حضرت، رسالتی جهانی بود و سلاطین و شاهان عصر خود را به یکتا پرستی فرا خواند.
آن بزرگوار فرمان داد، برای رسمی کردن نامه هایش، مهری بسازند و بر روی آن نام وی را حک کنند.
این مهر که چون انگشتری مینمود، از جنس نقره بود و پیوسته در دست راست آن حضرت جای داشت.
نقش نگین برای انگشتر
وقتی آن حضرت هنوز قدرت چندانی نداشت، در قراردادها و عهدنامه ها محمدبن عبدالله، خوانده میشد
و اجازه نمیدادند در پایان قراردادها جمله محمد رسول الله نوشته شود.
زمانی که شوکت و عزت اسلام آشکار شد، او امپراطوران زمان خود را به یکتاپرستی فرا خواند،
نامه ها و پیامهای خود را با انگشتری که بر آن «محمد رسول الله» حک شده بود، مهر میفرمود.
کلمه طیبه «محمد رسول الله» در سه ردیف عمودی با ترتیب خاصی بر مهر کنده شده بود.
در سطر اول بالا کلمه الله، در سطر دوم کلمه رسول و در پایین محمد صلی الله علیه وآله.
نگین انگشتر فیروزه
حضرت صادق علیهالسلام فرمود : نقش نگین برای انگشتر رسول اکرم صلی الله علیه وآله « محمد رسول الله » بود.
او همچنین از پدر بزرگوارش نقل میکند که: انگشتر رسول خدا از جنس نقره بود
و « محمد رسول الله » بر آن نقش بسته بود. ناصر خسرو قبادیانی، شاعر پر آوازه پارسی زبان، نیز
در شعر خود مضمون این حدیث را به نظم کشیده است.
محمد رسول خدای است زین ما همین بود نقش نگین برای انگشتر محمد پیامبر اسلام در مکاتباتش خود را رسول الله
خوانده است. این نقش نگین انگشتر به جنبه آسمانی بودن پیامهای حضرت اشاره دارد.
در نگین برای انگشتر آن حضرت عبارت « صدق الله محمد رسول الله » حک گردیده بود.
گرچه برخی از مورخان معتقدند، جمله « صدق الله » پس از حلت پیامبر صلی الله علیه و آله اضافه گردید.
در بعضی از روایات آمده است که بر یکی از نگین برای انگشتر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سه جمله
« لااله الا الله – محمد رسول الله – علی ولی الله » حک گردیده بود.
بنا به صحت روایت فوق، این نوشته بشارتی بر مؤمنان و پیامی به مشرکان است
که این شریعت با وفات آن حضرت پایان نمی پذیرد
و این شجره طیبه همچنان پر ثمر و پر نور به راه خود ادامه میدهد.
امام صادق علیه السلام میفرماید: رسول خدا صلی الله علیه وآله دو انگشتر داشت.
بر یکی نوشته شده بود: « لا اله الا الله » و بر دیگری « صدق الله ».
حضرت رضا علیه السلام در حدیثی جامع در پاسخ به پرسش یکی از اصحاب خویش به بیان نقش های نگین برای انگشتر راهبران
معصوم علیهم السلام از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت خاتم صلی الله علیه و آله
و از حضرت خاتم صلی الله علیه و آله تا پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام پرداخته است.
آن بزرگوار در بخشی از این حدیث فرموده است:
« و کان نقش خاتم محمد صلی الله علیه و آله لا اله الا الله محمد رسول الله »